Wanneer je op zoek bent naar je eerste auto of wanneer je huidige auto aan vervanging toe is, is het tijd om een andere auto aan te schaffen. Mocht je een beginnend bestuurder zijn, dan beschik je vaak niet over het budget om een nieuwe bolide aan te schaffen. Een tweedehands auto kopen lijkt daarom een gulle middenweg. Dit kan financieel zeer gunstig zijn, mits je geen kat in de zak koopt. Maar waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands auto? In deze blog geven we je een aantal tips en een handige checklist, zodat jij straks lekker wegrijdt in je nieuwe auto. Lees snel onze blog!

Tips tweedehands auto kopen

Een occasion kopen kan door de onzekerheid best wel spannend zijn. Maar toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om de kans op een miskoop te minimaliseren. Wees kritisch, durf de juiste vragen te stellen en probeer iemand mee te nemen die verstand over auto’s heeft. Hieronder hebben we een aantal tips voor je op een rij gezet.

Tweedehands auto kopen: checklist

Voordat je de auto gaat inspecteren, is het belangrijk om te weten dat je als consument een onderzoeksplicht hebt. Dit betekent dat je onderzoek moet doen naar de staat van de auto. Wanneer je dit niet doet en je ontdekt achteraf gebreken, dan kan er niets meer worden gedaan en kan de koopovereenkomst niet worden ontbonden.

Eerste indruk

1. Werp een kritische blik naar de advertentie. Vergelijk de prijs, kilometerstand, het bouwjaar en het model met andere advertenties. Zo krijg je een beter beeld of de vraagprijs wel realistisch is. Je kunt hiervoor verschillende platformen met elkaar vergelijken, zoals Autotrack.nl of Gaspedaal.nl. Als de advertentie te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook het geval.

2. Durf te vragen waarom de verkoper zijn auto wil verkopen. Het is goed om te weten waarom de verkoper zijn auto te koop zet.

Controleer de gegevens

3. Kan de verkoper zich identificeren? Controleer of de naam van de verkoper overeenkomt met het kentekenbewijs. Check ook meteen of het chassisnummer, ook wel voertuigidentificatienummer (VIN) genoemd), overeenkomt. Je kunt de VIN vaak terugvinden onder de motorkap of achter de voorruit. Indien dit niet klopt, dan kan het voertuig zijn gestolen.

4. Maak gebruik van het RDW. Op de website kan je veel informatie terugvinden, zoals de APK-vervaldatum, aantal eigenaren, aanschafdatum van de huidige eigenaar en of de auto als gestolen is geregistreerd. Indien de eigenaar kort geleden zijn auto heeft gekocht, kan het zijn dat er hoge kosten aan zitten te komen en hij/zij snel van de auto af wil.

Hoe ziet de buitenkant van de auto eruit?

5. Hebben de banden genoeg profiel? Een goed bandenprofiel is van essentieel belang. Via je autobanden maak jij het enige contact met je wegdek. Er dient een profieldiepte van minimaal 1,6 millimeter te zijn. Is dit lager? Dan riskeer je een boete en zal je auto tijdens de APK-keuring worden afgekeurd.

6. Controleer de naden op de motorkap, deuren en kofferbak. Lopen de naden recht? Wanneer dit niet het geval is, is er waarschijnlijk schade gereden. 

7. Zitten er roestplekken op de auto? Roest komt vaak voor bij de wielkasten, aan onderkant van de auto (bij de dorpels), bij de bumpers en bij de achterklep. Controleer goed of je hier geen roest vindt!

8. Controleer de auto op lekkages. Over het algemeen komt lekkage veel voor in de kofferbak. Dit kan je eenvoudig controleren door de kofferbak en de ruimte bij je reservewiel te controleren. Ruikt de auto muf? Dan kan dit duiden op lekkage.

Minimale profieldiepte autobanden

Neem een kijkje onder de motorkap

Na de auto van buiten te hebben geïnspecteerd, is het tijd om onder de motorkap te kijken. Ook hier zijn er een aantal punten waar je op moet letten.

9. Inspecteer goed en probeer mogelijke lekkages te ontdekken. Groene aanslag betekent vaak dat er iets lek is.

10. Is het koelvloeistof helder? Dit kan je zien door de koelvloeistoftank te openen. Mocht er olie in drijven, dan betekent dit vaak een lekke koppakking. Een dure reparatie: de gemiddelde prijs voor het vervangen van een koppakking ligt gemiddeld rond de € 700,- en kan zelfs uitschieten tot wel € 1100,-. Duur geintje dus.

11. Daarna is het tijd om de motorblok te bekijken. Mocht er vet op zitten dan lekt de motor waarschijnlijk olie. Indien de motorblok veel te schoon is, is het advies om een proefrit te rijden en vervolgens weer te controleren op mogelijke lekkages.

Inspectiepunten voor je proefrit

12. De motor dient koud te worden getest. Indien de motor al warm is, kan dit betekenen dat de motor koud niet goed start.

13. Start de auto zonder problemen? Laat de auto nog even stationair draaien. Een goed lopende motor hoort probleemloos te starten. Je dient dan geen rare geluiden, tikken of gekraak te horen. Let ook even op de toerenteller. Het toerental dient niet te schommelen wanneer de auto stationair loopt.

14. Nu is de uitlaat aan de beurt. Nu de auto stationair loopt, kan je de uitlaat bedekken met je voet. Hoor je lucht ontsnappen? Dan is de kans groot dat de uitlaat lek is.

15. Vervolgens dien je even gas te geven en te kijken naar de kleur van de uitlaatgassen. Deze horen kleurloos te zijn. Mocht dit niet het geval zijn, let dan vooral op de kleur van de uitlaatgassen. 

16. Indien de uitlaatgassen wit of grijs zijn, controleer dan vooral het koelsysteem. Dit kan namelijk duiden op een lekkage. 

17. Zijn de uitlaatgassen blauw? Controleer dan de uitlaat. Als de buitenkant zwart en vettig is, dan kan de motor is een slechte staat verkeren. 

Inspectiepunten na je proefrit

Vervolgens ga je door middel van een proefrit achterhalen of de auto lekker rijdt. Dat is wel zo belangrijk aangezien je hier voor een langere tijd in zult gaan rijden. Let hierbij op de volgende punten:

18. Ligt de auto stabiel op de weg? Dit kan je testen door stevig te remmen. De auto dient niet naar de zijkant te trekken.

19. Tijdens het autorijden moet het schakelen soepel verlopen en dien je geen geluiden te horen wanneer je schakelt. Let ook op de koppeling. Moet je deze ver op laten komen? Dan kan de koppeling aan vervanging toe zijn.

20. Neem een paar goede bochten en verkeersdrempels. Probeer goed te luisteren naar vreemde geluiden. Dit kan duiden op slijtage.

21. Tijd om goed op te trekken. Houd vervolgens je toerenteller in de gaten. Het toerental moet niet haperen en dient soepel te verlopen.

22. Bekijk het dashboard. Branden er dashboardlampjes? Test ook meteen of de ramen, ruitenwissers, lampen, airco en sproeiers goed werken.

23. Neem een nog een laatste kijkje onder de auto en kijk of er niets lekt.

Blijf rustig

Na het controleren van al deze punten, is het tijd om je oordeel te vormen. Voldoet de auto aan je verwachtingen en heb je geen gebreken ontdekt? Neem dan rustig een besluit en durf er ook tijd voor te nemen. Je rijdt een auto namelijk voor een langere tijd. Bovendien is het een flinke investering. Laat je dus niet intimideren door een agressieve of opdringerige verkoper. Jij zult er in rijden en niemand anders.

Mocht je besluiten om de auto te kopen, dan zul je je wel eerst moeten verzekeren voor je de weg op gaat. Een belletje naar je verzekering en het is vaak al geregeld. 

Veel plezier met je nieuwe auto!

2 Comments

  • Bedankt voor het delen van de inspectiepunten voor een proefrit. Ik ga een aantal punten opschrijven omdat ik binnenkort een oldtimer ga bekijken bij mij in de buurt. Ook hoop ik dat ik gelijk een proefrit kan maken natuurlijk.

  • Marie de Jonge schreef:

    Gegevens controleren is belangrijk. Ook is het goed om na te vragen wanneer de auto voor het laatst APK gekeurd is. Zo weet je hoe het gesteld is met het onderhoud en of er eventueel onderdelen vervangen zijn of in de toekomst vervangen moeten worden.

Reacties