Ken je dat? Je hebt een uniek idee of concept bedacht, maar je hebt geen idee hoe je dit moet uitvoeren. Voordat je alles in werking zet, is het belangrijk dat je je eigen bedrijf start. Maar hoe start je een eigen bedrijf? In deze blog vertellen we je hier meer over en waar je precies rekening mee moet houden.

Hoe start je een eigen bedrijf?

Voordat je hiermee start, is het belangrijk om bij een aantal zaken stil te staan. Als ondernemer zal je voldoende research moeten doen in verschillende terreinen. Je wilt immers wel dat je bedrijf goed op de kaart wordt gezet. Het starten van een eigen bedrijf kan goed uitpakken, maar kan ook helemaal verkeerd uitpakken. Dus voordat jij je ontslagbrief indien, zal je eerst bij de volgende punten moeten stilstaan.

Doe goed onderzoek

Het verrichten van een onderzoek is waarschijnlijk niet hetgeen waar je op loopt te wachten. Toch speelt het verrichten van een degelijk onderzoek een belangrijke rol. Als je “zomaar” een bedrijf wilt starten, dan is de kans van slagen erg klein. Doe daarom onderzoek of er vraag naar je product of dienst is en sta stil bij de concurrentie. Als jij een goed idee hebt, maar er zijn tientallen andere bedrijven bij jou in de buurt die hetzelfde doen, dan zal je moeten strijden voor dezelfde klanten te kunnen bedienen. 

Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Wanneer jij je inschrijft bij de Kamer van Koophandel wordt dit vaak gezien als de start van je eigen bedrijf. Je zult dus alle administratie moeten bijhouden. Daarnaast zal je ook moeten nadenken over de rechtsvorm van je bedrijf. De meeste ondernemers kiezen voor een eenmanszaak. Deze kan je snel en eenvoudig inrichten en je hebt ook nog eens een belastingvoordeel ten opzichte van een bv. Let op: je bent alleen wel privé aansprakelijk voor de schulden van je bedrijf. Doe goed onderzoek naar de rechtsvormen of laat je goed informeren!

Maak een ondernemingsplan

Heb je het bovenstaande uitgezocht? Goed werk! Nu is het tijd om het bovenstaande 

op papier te zetten door middel van een ondernemingsplan. Dit plan is essentieel voor het aanvragen van leningen en voor potentiële investeerders. Daarnaast vormt het ook nog eens de structuur van je dagelijkse werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld ook eens na over de potentiële samenwerkingen en de marketingkosten voor het vermarkten van je product of dienst. Lees hier hoe jij je bedrijf zichtbaar kunt maken met online marketing!

De financiering

Wanneer je eigen bedrijf gaat starten, is het van belang dat je ook kijkt naar het financiële plaatje. De rekeningen zullen immers betaald moeten worden. Maak daarom inzichtelijk welke kosten je zult maken. Ook zal je de nodige geld moeten investeren om je bedrijf te kunnen laten groeien. Mocht je dus omzet gaan maken, is het belangrijk dat je dit herinvesteert. Op lange termijn heeft dit een sneeuwbaleffect: als alles goed gaat, zal je bedrijf groeien en steeds meer omzetten! En dat is natuurlijk wel zo belangrijk.

Dek je goed in

Vaak denk je het niet nodig te hebben: verzekeringen. Maar wanneer jij je eigen bedrijf gaat starten, zijn er risico’s. Verzekeringen worden vaak vergeten, maar kunnen behoorlijk zinvol zijn. Hierdoor dek jij je financieel goed in wanneer er sprake is van schade. Dit zijn 5 belangrijkste verzekeringen waar je rekening mee moet houden:

  • Aansprakelijkheidsverzekering;
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering;
  • Rechtsbijstandverzekering;
  • Ziektekostenverzekering;
  • Pensioenverzekering.

Niet alle verzekeringen zijn verplicht, maar het is verstandig om je hier goed over te laten informeren.

Netwerken

Heb jij een groot netwerk? Een groot netwerk kan handig zijn tijdens het ondernemen. Wellicht ken je een webbouwer die voor een zacht prijsje een website kan regelen of ken je iemand die toegang heeft tot een bepaald platform waar je doelgroep zich bevindt. Je kent meer mensen dan je denkt!

Creëer ambassadeurs

Als nieuw bedrijf is het belangrijk dat je merkambassadeurs krijgt. Dit zijn vaak enthousiaste klanten, maar kunnen ook vrienden en familie zijn. Zorg er dus voor dat zij je bedrijf actief promoten in ruil voor een gratis product/ dienst of een kleine attentie.

Evalueren

Wanneer je al een tijdje bezig bent met je eigen bedrijf, is het handig om regelmatig te evalueren. Hoe lopen de zaken? Ben ik nog op de juiste koers? Door je dit regelmatig af te vragen, krijg je inzichtelijk hoe ver je bent. Er is namelijk altijd ruimte voor verbetering!

Kantoor en schoolKantoor en school

2 Comments

Reacties