Veel mensen zijn er op de een of andere manier in aanraking mee gekomen: een depressie. Of je hier nou zelf last van hebt gehad of iemand in je omgeving, een depressie komt jammer genoeg erg vaak voor. Er bestaan een heleboel oorzaken die kunnen leiden tot een depressie, zoals het verliezen van een dierbare, een lastige situatie thuis of overmatig negatief denken. Naast de vele verschillende oorzaken, zijn er ook nog eens diverse vormen van depressie. Hierbij kun je onder andere denken aan een lichte vorm van depressie, maar ook aan chronische en seizoensgebonden depressie. Door het coronavirus en de strenge lockdown is er zelfs een nieuwe vorm bijgekomen: een corona depressie. Dit is best wel begrijpelijk, want door de lockdown zijn enorm veel mensen geïsoleerd. Hierdoor komen een heleboel mensen niet naar buiten en is er een groot gebrek aan sociaal contact ontstaan. Niet zo gek dan ook dat steeds meer mensen te maken krijgen met een corona depressie. Voor ons dus genoeg reden om een blog te schrijven over hoe jij beter kunt omgaan met je (corona) depressie. Voordat we de 10 tips om een depressie te overwinnen gaan bespreken, is het eerst verstandig om een aantal veelvoorkomende symptomen van een depressie te bespreken.

Symptomen van depressie

Eén van de meest voorkomende symptomen van depressie is dat je niet lekker in je vel zit, terwijl je niet echt kunt verklaren waarom dat nou zo is. Zo voel je je vaak verdrietig, maar is daar geen specifieke reden voor. Andere veelvoorkomende symptomen van depressie zijn minder plezier hebben in het leven, geen energie hebben om iets te gaan doen en veel last hebben somberheid. Uiteraard zijn er nog vele andere heftige symptomen van een depressie te bedenken, zoals gevoelens van wanhoop en suïcidale gedachten. Op het moment dat je één (of meerdere) van deze symptomen herkent, is het aan te raden om zo snel mogelijk actie te ondernemen om je depressie te overwinnen. Hoe langer een depressie duurt, des te lastiger het gaat worden om uit deze sleur terecht te komen. 

Maar wat moet je nu doen om uit een depressie te komen? Dit kan uiteraard per persoon verschillen, want elke vorm van depressie is anders. In deze blog zullen wij 10 algemene tips tegen depressie beschrijven, waarmee wij hopen dat het voor jou mogelijk is om je depressie te overwinnen. Wij willen wel direct vermelden dat op het moment dat je een chronische/ernstige vorm van depressie hebt, deze tips waarschijnlijk niet zo effectief zullen gaan werken. Wij raden het toch aan om deze tips te proberen, en anders om professionele hulp te zoeken. Op de site van de GGD kun je hier meer informatie over vinden. 

Praat met vrienden/familie

Het is wellicht één van de meest cliché tips, maar met andere mensen praten kan echt helpen om je beter te voelen. Hierdoor hoef je niet alles op te kroppen en weten andere mensen ook hoe jij je voelt. Een depressie bij een ander persoon herkennen zonder dat diegene er ooit wat over heeft gezegd is een vrij lastige opgave. Door het aan je vrienden/familie te vertellen zijn ze direct ook op de hoogte en weten ze dus van je situatie af. Je vrienden/familie kunnen een erg goede steun voor je zijn, aangezien ze jou het beste kennen. 

Blijf in beweging

De hele tijd op de bank zitten of in je bed liggen zal je niet helpen om beter te worden. Uit onderzoek blijkt dat in beweging blijven niet alleen goed is voor je fysieke gezondheid, maar ook voor je mentale welzijn. In beweging blijven kan er dus voor zorgen dat je je beter voelt en het is bovendien ook een prima manier om even afleiding te zoeken. Helaas zijn de sportscholen momenteel dicht, maar een rondje hardlopen of wanden is gelukkig nog wel mogelijk! Ook is het mogelijk om online sportartikelen aan te schaffen, zodat je thuis ook kunt sporten.

SportSport

SportSport

Gezonde leefstijl

Je leefstijl speelt ook een zeer belangrijke rol op je fysieke en mentale gezondheid. Alleen maar alcohol drinken, roken en ongezond eten kan ervoor zorgen dat je depressie langer duurt en ook erger wordt. Hoewel het op het begin lijkt dat deze zaken je beter laten voelen, werkt dit maar vrij kort en is de kans op een verslaving erg groot. Ons advies is dan ook om deze zaken te vermijden en om een gezonde leefstijl te hanteren. Hierbij is het belangrijk dat je let op je voeding en ook voldoende beweging krijgt. Eet bijvoorbeeld één maand geen junkfood, ga iedere dag sporten en volg een gezond dieet. 

Schrijf dingen op waarvoor je dankbaar bent

Door het opschrijven van zaken waar je dankbaar voor bent is het wellicht mogelijk om jezelf perspectief te bieden door zwart op wit te hebben wat je allemaal hebt in je leven. Hiermee kan ook het licht aan het einde van de tunnel een beetje in beeld kan komen. Schrijf elke dag drie dingen op waar jij blij mee bent of gelukkig van wordt. Aan het eind van de week/maand heb je dan een mooi lijstje met positieve dingen op papier staan. Neem een kijkje op dit lijstje op het moment dat je je somber voelt. Hopelijk kun jij je hierdoor een stuk beter voelen!

Luister naar (vrolijke) muziek

Wanneer we somber zijn hebben we vaak de neiging om naar verdrietige muziek te luisteren. Want wees nou eens eerlijk, hoe vaak heb je Marvins Room van Drake geluisterd na een heartbreak of op het moment dat je je verdrietig voelde? Wij heel vaak in ieder geval! Muziek luisteren is een prima manier om je beter te voelen, mits het wel iets vrolijker is dan Marvins Room. Door naar muziek te luisteren is het mogelijk om je mind even op een andere plek te zetten. Mocht je inspiratie nodig hebben voor nieuwe muziek, wij hebben in een eerdere blog de top 5 beste rap albums van 2020 beschreven! Dus zet de koptelefoon aan of doe je EarPods in, en je kunt mentaal even op een andere plek zijn!

Zoek een nieuwe hobby

Door het vinden van een nieuwe hobby is het mogelijk om je tijd en energie te steken in iets dat je leuk vindt. Denk bijvoorbeeld aan het oppakken van een nieuwe sport, het leren van een nieuwe taal of het volgen van een cursus. Een nieuwe hobby is direct ook een nieuwe vorm van afleiding, waardoor je geen tijd hebt om je somber te voelen. Wij zullen in een latere blog nog beschrijven hoe je een nieuwe hobby kunt vinden, dus stay tuned!

Zorg voor een vast structuur in je leven

Door het hanteren van een strak structuur is het mogelijk om grip te krijgen op je leven. Een vast structuur creëert houvast, wat over het algemeen erg goed werkt om je beter te voelen. Zorg er dus voor dat je op dezelfde tijden gaat eten en ook voor een regelmatig slaappatroon. Met een regelmatig slaappatroon bedoelen we dat je iedere dag bijvoorbeeld om 22:00 naar bed gaat.Heb je slaapproblemen? Check dan onze blog met 5 tips om beter te slapen

Probeer de reden van je somberheid te achterhalen

Deze tip kan in sommige gevallen erg lastig zijn, maar dit is echter wel de kern van het proces om je depressie onder controle te krijgen. Als je de kern van je somberheid weet te vinden, dan kun je namelijk gericht zoeken naar een oplossing. Is het bijvoorbeeld doordat je je niet thuis voelt op je werk? Of komt het door een ongezonde relatie? Dit zijn uiteraard maar een aantal voorbeelden van mogelijke oorzaken van je depressie, want dit kunnen er nog veel meer zijn. Aan te raden is om een lijstje te maken waarvan je blij wordt, en zaken waar je (momenteel) slecht door/over voelt.

Probeer je mind op nul te krijgen

Stress, overdenken en een hoofd vol met gedachtes zijn veelvoorkomende oorzaken van een depressie. Het is dus verstandig om je hoofd regelmatig even leeg te maken en dus je gedachtes naar nul te brengen. Hoe doe je dit dan? Eén van de beste manieren om dit te doen is door te starten met meditatie. Andere manieren zijn door te gaan sporten, wandelen en het lezen van een boek. Hiermee is het mogelijk om je gedachtes even weg te zetten, waardoor je (even) niet aan je sombere gevoelens hoeft te denken.

Zoek hulp

Op het moment dat de bovenstaande tips geen effect hebben en je maandenlang (of zelfs jaren) last blijft hebben van je depressie, is het aan te raden om (professionele) hulp te zoeken. Je kunt eerst proberen om met vrienden/familie te praten over je gevoelens. Als dit niet helpt, dan raden wij het aan om met je huisarts hierover te praten. Mocht uit het gesprek blijken dat je daadwerkelijk last hebt van een depressie, dan kan de huisarts je doorverwijzen naar een psycholoog/psychiater. Dit is een vrij grote, lastige en enigszins ook enge stap. Het is vooral lastig doordat je helemaal zelf deze beslissing moet maken en dit proces ook alleen moet doorlopen. Door het zetten van deze stap is het echter wel mogelijk dat jij je snel weer de oude voelt en dus uit deze sleur weet te komen. 

Tips om je depressie te overwinnen

Wij hopen dat de 10 bovenstaande tips helpen om je depressie te overwinnen. Mocht je niemand hebben om mee te praten over je situatie, dan kun je altijd contact opnemen met onze redactie via het contactformulier. Wij luisteren graag naar je verhaal en proberen je zo goed mogelijk verder te helpen. Mocht je nog andere tips weten die helpen tegen een depressie, dan kun je dit altijd achterlaten in de comments!

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

One Comment

  • Marie de Jonge schreef:

    Structuur zorgt inderdaad voor innerlijke rust en houvast. Toch blijft dit vaak het lastige omdat je lusteloos bent wanneer je niet goed in je vel zit. Uitvinden wat je leuk vind om te doen en waar je plezier aan beleeft is ook belangrijk om je stemming beter te maken.

Reacties